ایمنی کودک در آشپزخانه

آشپزخانه که در واقع می توان آن را قلب خانه برشمرد یکی از فضاهای پرخطر و چالش برانگیز برای امنیت کودکان می باشد ، در آشپزخانه خطرات بالقوه بسیار زیادی وجود دارد که امنیت و سلامت کودکان را تهدید می کند ، در این مقاله به این خطرات اشاره می کنیم و روش هایی برای ایمن سازی این خطرات ارائه می دهیم.
Kids safety in kitchen

چطور وسایل را بچینیم

ابتدا تمامی ظروف شیشه ای وچینی و به طور کلی ظروف شکستنی را در کابینت هایی که درب آنها قفل می شوند قرار دهید.
تا جایی که امکان دارد از مواد شوینده ی سمی استفاده نکنید ، همیشه مواد شوینده را در ظروف مخصوص به خود قرار دهید ، هیچگاه از ظرف غذای قدیمی مثل شیشه های مربا،شیشه های ترشی و بطری ها برای نگه داری از مواد شوینده استفاده نکنید چرا که ممکن است کودک شما به اشتباه آنها را بنوشد یا بخورد و موجب مسمومیت او گردد.
کلیه ی چاقو ها و تمامی وسایل تیز را در کابینت هایی که درب آنها قفل می شود قرار دهید ، البته کودکان به طور ذاتی و طبیعی کنجکاو هستند و اگر زیرک باشند می توانند قفل ها را باز کنند ، علاوه بر این معمولا اکثر کابینت ها فاقد قفل می باشند در چنین شرایطی بهتر است از قفل های مخصوص کودک استفاده کنید، این قفل ها انوع مختلفی دارند و برای انواع درب کابینت مورد استفاده قرار می گیرند، به طور مثال برای کشو ها می توان از " قفل کشو" استفاده کرد این قفل ها با چسب درون کشو نصب می شوند و از دسترسی کودکان به محتویات داخل کشو جلوگیری می کنند. از قفل های دیگر که برای کشو مورد استفاده قرار می گیرد قفل های چند منظوره دکمه ای هستند که از بیرون روی کشو با چسب نصب می شوند. این قفل ها بسیار مناسب برای سطوح صاف ،منحنی و نیز گوشه‌‌های زاویه دار هستند ،همچنین برای بستن درب یخچال و ماکرویو نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای درهای کابینت نیز می توانید از قفل های U شکل استفاده کنید این قفل ها به آسانی با نگه داشتن بالا و پایین قفل ، باز می شود. این قفل از دسترسی کودکان به داخل کابینت، کمد و ... جلوگیری می کند.
هر وسیله ی خطرناک را یا در کابینت بگذارید و در آن را قفل کنید و یا آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
اگر می خواهید از ورود کودک خود به آشپزخانه جلوگیری کنید و او را در آشپزخانه راه ندهید ، همیشه حواستان به او باشد، زمانی که در اشپزخانه هستید او را زیر نظر داشته باشید و ببینید که چه می کند.
پیشنهاد می شود یک صندوقچه یا یک قسمت از کابینت که دور از اجاق گاز و فر قرار دارد برای ظروف و وسایل کودک در نظر بگیرید و ظروف بی خطر مانند یکسری قاشق چوبی ،ظروف پلاستیکی و از این قبیل وسایل را درون آن بگذارید اینکار باعث می شود کودک دلخوشی ای پیدا کند و تنها با وسایل خود در آشپزخانه سروکار داشته باشد.
تمامی ظروف شکستنی ، چاقو ها ،وسایل تیز ، غذا ها و نوشیدنی های گرم را از لبه های کابینت و میز دور کنید.
هیچگاه روی کابینت و میز رومیزی نگذارید چرا که کودک می تواند آن را به سمت خود بکشد و تمامی اشیائی که روی میز قرار دارد روی کودک سقوط کند.

هنگام آشپزی به چه نکات ایمنی باید توجه کنیم؟

اگر می خواهید غذا سرخ کنید ، ماهی تابه را در قسمت عقب اجاق گاز قرار دهید و در صورت امکان روی آن یک در بگذارید،همچنین کتری را در شعله های پشتی قرار دهید.
پس از پایان آشپزی از خاموش بودن فر، اجاق گاز و یا هر وسیله ی دیگری که با آن آشپزی می کرده اید مطمئن شوید
کپسول آتش نشانی و پتو ضد حریق در آشپزخانه را فراموش نکنید.همیشه یک کپسول کوچک در آشپزخانه داشته باشید تا در مواقع لازم بتوانید آتش را مهار کنید.
kitchen_safety

چطور وسایل آشپزخانه را ایمن کنیم؟

برای ایمن سازی وسایل آشپزخانه مانند ماکرویو، فر، ماشین ظرف شویی،یخچال و به طور کلی از این قبیل وسایل پیش از هرچیز باید از سالم بودن ایگونه وسایل مطمئن شوید سپس از قفل درب آنها اطمینان حاصل کنید، برای قفل کردن درب اینگونه وسایل می توانید از قفل های مخصوص چند منظوره استفاده کنید ، این قفل ها در دو سایز کوچک و بزرگ به منظور اطمینان از بسته ماندن در یخچال ،کشو ،کابینت ،کمد، ماشین لباسشویی و ... طراحی شده است.
وسایل برقی آشپزخانه را هنگامی که استفاده ای ندارند از برق بکشید تا کودک نتواند آن ها را روشن کند.
اجاق گاز یکی از تهدیدات جدی برای امنیت کودک محسوب می شود. قطعا نمی توان هر دفعه پس از استفاده از اجاق ، گاز را قطع کرد بهتر است برای ایمن سازی اجاق گاز از قفل دستگیره اجاق گاز استفاده کنید این قفل ها مخصوص کودکان طراحی شده اند و به شکل پوششی دستگیره های اجاق گاز را احاطه می کنند.

چطور کودک خود را از خطر دور نگه داریم؟

اگر در آشپزخانه فضای زیاد و کافی دارید می توانید بخشی از آن را مخصوص بازی کردن کودک خود درنظر بگیرید،تا در زمانی که در آشپزخانه مشغول به کار هستید بتوانید مراقب کودک خود باشید، البته این را در نظر داشته باشید که این فضا باید کاملا ایمن باشد و نکات ایمنی که به آنها اشاره شد را شامل شود.
مراقب نوشیدنی های گرم باشید ،تا جایی که امکان دارد هرگونه نوشیدنی گرم و داغ را از دسترس کودکان دور کنید، هنگام دادن نوشیدنی به شخص دیگر مراقب باشید و زیر پایتان را نگاه کنید تا کودک در اطرف شما نباشد.
کلیه ی لبه های تیز در آشپزخانه از گوشه های میز و کابینت گرفته تا لبه های دیوار و پله همگی باید ایمن شوند ، برای ایمن سازی گوشه های تیز و لبه های سخت ومحکم ، محافظ های مختلفی چون محافظ گوشه و محافظ لبه در رنگ ها وشکل های گوناگون وجود دارد ، این محافظ ها جنس نرم و حالتی ارتجاعی دارند و هنگام برخورد کودک با لبه های تیز و سخت شدت و قدرت ضربه را به حداقل می رسانند و از آسیب دیدگی جلوگیری می کنند.
ایمنی کودک در آشپزخانه

مقالات مرتبط