مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگه دارید

محافظت از کودکان وظیفه مهم والدین است. در این راستا یکی از کارهای مهم نگهداری پودرهای شستشو دهنده دستی و ماشینی، مایعات ضدعفونی کننده و کپسولهای ظرفشویی در محفظه‌ای جدا و دور از دسترس کودکان است چرا که طبق آمارهای جهانی در سال 2014 در حدود 5 درصد از کودکان در هر هفته به دلیل مسمویت با مواد شوینده به بیمارستان مراجعه می‌کنند و هر ساله بین 5 تا 10 کودک در اثر مسمومیت با مواد شوینده از بین می‌روند که از این مقدار 3/1 آن به دلیل مسمویمت با دارو بوده و مابقی به دلیل مواد شوینده خانگی است.

مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگه دارید

مواد شوینده ماشین ظرفشویی

این مواد چه بصورت پودر باشند و چه بصورت مایع حاوی ماده‌ای به نام آلکالاین بوده و مقدار کمی از آن می‌تواند باعث سوختگی شدید دهان و حلق شود چرا که بسته بندی جذاب و رنگبندی متفاوت آن باعث شده تا این مواد خوشمزه و خوراکی به نظر برسد و کودک را به سمت استفاده از آن جذب می‌کند. بخصوص انواع کپسولی شکل آن که حالت ژله‌ای دارند و خیلی راحت توسط کودکان خورده شده و می‌توانند بسیار خطرناک باشند. جالب است بدانید این کپسول ها در عرض مدت کمتر از 10 دقیقه در ماشین ظرفشویی حل می‌شوند به همین دلیل به سرعت در بدن نیز حل می‌گردند.

مواد شیمیایی و کودکان

برای ایمنی کودکان چه باید کرد؟

  • مواد را از دسترس کودکان دور کرده و یا از انواعی استفاده کنید که خود دارای بسته بندی محکمی است و یا اینکه از یک کابینت قفل محافظ دار همچنین می توانید از قفل کابینت استفاده کنید که کودک نتواند آن را باز کند.
  • حتما مواد شوینده ظرفشویی را دقیقا قبل از گذاشتن ظروف، درون ماشین ظرفشویی قرار دهید و بعد از اتمام کار مطمئن شوید هیچ باقی مانده‌ای بر جای نمانده است.
  • لب های قرمز، تنفس سخت و سرفه های پی درپی، درد و له شدگی درون دهان همگی نشانه‌های مسمومیت بوده که در این شرایط بهتر است به کودک هیچ چیزی برای خوردن ندهید و در اولین فرصت با مرکز اورژانس تماس بگیرید.
مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگه دارید

مقالات مرتبط