پیشگیری غرق شدن در خشکی در کودکان

اسم این مقاله شاید برای شما عجیب باشد، اما واقعیت دارد. کودک بعد از بیرون آمدن از استخر حالش کاملا خوب است اما بعد از مدتی تنفس وی دچار مشکل شده و در عرض کمتر از یکساعت و یا گاهی 24 ساعت مشکلات شروع می‌گردد. بهترین راه حل این است که مشکلات را بشناسیم تا از بروز اتفاقات بعدی پیشگیری کنیم.

علت بروز غرق شدگی در خشکی

کودکان هنگام شنا در استخر مقداری آب درون بینی و یا دهانشان باقی می‌ماند که همین مورد سبب بروز اسپاسم در مجاری تنفسی می‌شود و یا ممکن است مقداری آب وارد ریه آنها شده و التهاب ایجاد کند. این موارد همگی ممکن است بلافاصله بعد از خروج از آب اتفاق بیافتد به همین خاطر رعایت نکاتی در مورد اطلاع داشتن از چگونگی نحوه برخورد با این شرایط الزامی است اما ابتدا بهتر است کمی در مورد علائم آن اطلاع داشته باشیم.

پیشگیری غرق شدن در خشکی در کودکان

علائم غرق شدن در خشکی

  • سرفه کردن: چنانچه قبل از استخر رفتن، کودک شما سرفه نمی‌کرده و حالا بعد از خروج از استخر به کرات سرفه می کند موضوع را حتما پیگیری کنید.
  • تنگی‌نفس: کاهش تعداد نفس‌ها و یا بعبارتی تنفس سخت می‌تواند یکی از نشانه‌های غرق شدن در خشکی باشد.
  • خواب آلودگی: کودک شما در استخر بسیار بازی کرده و حالا احساس خستگی می‌کند. دلیل آنهم اینست‌که اکسیژن کافی به خون وی نمی رسد.
  • فراموشی و یا تغییر رفتار: کمبود عمیق اکسیژن می تواند سبب تغییر رفتار و یا فراموشی موقتی گردد.
  • حالت تهوع و استفراغ: استفراغ یکی از نشانه‌هایی است که در اثر تورم و فقدان اکسیژن در ناحیه ای از بدن اتفاق می‌افتد و به دنبل آن سرفه نیز بروز می کند.

غرق شدن در خشکی

پیشگیری غرق شدن در خشکی

  • کودکانی که تمایل دارند تا هنگام شنا کردن مدام سرخود را زیر آب ببرند بیشتر در معرض خطر این مشکل قرار می گیرند لذا بهترین کار اینست که اگر کودک شما سن زیر 4 سال دارد حتما با نظارت شما اینکار انجام شود.
  • بلافاصله بعد از خروج از آب سعی کنید علائم حیاتی کودک را بررسی کنید تا در صورت بروز یکی از علائم خطر بتوانید هر چه سریعتر موضوع را پیگیری کنید.
  • کودکانی هم که هنوز نمی توانند به درستی شنا کنند حتما باید از وسایل کمکی مانند تیوپ های محافظ بهره ببرند و چون سر خود را زیر آب فرو نمی برند از کلاه محافظ استفاده کنند که نور خورشید نتواند به پوست صورت آنها آسیب وارد کند.
پیشگیری غرق شدن در خشکی در کودکان

مقالات مرتبط