کنجکاوی کودکان و پیشگیری از بروز خطرات در مهد کودک

یکی از خصوصیات کودکان گذاشتن اشیاء در دهانشان است. این موضوع بسیار بحث برانگیز است چرا که معمولا والدین با این موضوع مشکل داشته و ناراحت می‌شوند و به دنبال مشاهده این رفتار از کودکانشان با وی برخورد می‌کنند. از کشیدن اشیاء‌ای که در دست آنهاست، بگیرید تا خارج کردن شی از دهانشان در نتیجه به دنبال اینکار با واکنش شدید کودک و در نهایت گریه او مواجه می‌شوند. جالب است بدانید والدین این کودکان باید بدانند که نه تنها داشتن اینگونه کودک یک معضل نیست بلکه نشانه داشتن کودکی کنجکاو است چرا که کودک از طریق در دهان گذاشتن اشیا شروع به شناخت محیط اطراف خود می‌کند اما نحوه برخورد والدین در این نوع رفتار بسیار مهم است.

کنجکاوی کودکان و پیشگیری از بروز خطرات در مهد کودک

همانطور که می‌دانید کودکان با شنیدن کلمه "نه" بسیار مشکل دارند و از این طریق شخصیتشان تحت شعاع قرار می‌گیرد. روانشناسان معتقدند که کودکان هر بار که کلمه نه را می‌شنوند اعتماد به نفسشان پایین آمده و ناراحت می‌شوند لذا تا زیر سن یکسالگی والدین باید سعی کنند کمتر به کودکان خود نه گفته و اشیاء را از دستشان بگیرند.

ایمنی در مهد کودک

برای ایمنی در مهد کودک یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در مهد کودک‌ها با آن مواجه هستیم اینست که کودکان زیر دو سال را در یک محیط نگه داری می‌کنند و از آنجاییکه این کودکان در ماههای مختلف تمایل به انجام کنجکاوی های متفاوت دارند لذا کنترل فعالیت‌های آنها کمی سخت است، یکی از مهم ترین موارد جداسازی اسباب بازی‌های کوچکی است که می توان آنها را دهان گذاشت چراکه خطر خفگی را به همراه دارند لذا به منظور داشتن کنترل بر این مورد بهتر است تمامی وسایلی که قابلیت در دهان گذاشتن دارند را درون کشو و یا کمدی در بسته نگه‌داری کرد. بدین منظور می‌توان از قفل چند منظوره کشویی که قابلیت نصب روی سطوح صاف، منحنی و نیز گوشه‌‌های زاویه دار دارند، استفاده نمود تا هر وقت که مربی خواست بتواند آنها را از دسترس کودک دور کند.

کنجکاوی کودکان و پیشگیری از بروز خطرات در مهد کودک

مقالات مرتبط