آشپزخانه‌ ایمن برای کودکان

آمارها نشان می‌دهد کودکان از ابتدای تولد تا 5سالگی در معرض آسیب‌های جدی در خانه قرار دارند و باید مراقب آنها بود تا به آشپزخانه نزدیک نشوند. چرا که معمولا اکثر اشیای خطرناک در آشپزخانه بوده و اگر والدین نکات ایمنی را رعایت نکنند ممکن است کودک به خود و خانه آسیب رساند به همین دلیل در این مقاله به موضوع اجاق گاز و چگونگی محافظت کودک از آن می‌پردازیم

تا مجبور نباشیم برای هر بار ورود کودکان به این محیط دچار نگرانی شویم.

آشپزخانه‌های ایمن برای کودکان

ایمن سازی اجاق گاز برای کودک

یکی از وسایلی که کودکان به آن بسیار علاقه دارند اجاق گاز است. یکی از دلایل آن منع شدید والدین برای نزدیک شدن به این وسیله است و علت دیگر می‌تواند این موضوع باشد که معمولا کودکان به غذا علاقه دارند و هنگامی که متوجه می‌شوند مادرشان برای تهیه غذا به گاز نزدیک می‌شود تمایلشان برای سرک کشیدن به اجاق گاز بیشتر می‌شود لذا باید حتما برای این وسیله در آشپزخانه تدابیر امنیتی شدیدی اندیشید. در این بخش به بخشی از این موارد اشاره می کنیم:

  • استفاده از قفل چند منظوره دکمه‌ای کوچک، قفل کابینت علاوه بر اینکه از کثیف شدن دستگیره‌های گاز پیشگیری می‌کند از چرخانده شدن توسط کودک پیشگیری کرده و مانع از نشت گاز می‌شود.
  • کودکان علاقه زیادی به دسته ماهیتابه‌ها دارند. بلند کردن ماهیتابه‌ها از دسته توسط کودکان ممکن است باعث شود هم خود ماهیتابه روی پای کودک بیافتد و هم مواد غذایی داخل قابلمه باعث سوزاندن بدن کودک شود لذا حتی الامکان از شعله‌های عقبی اجاق برای پخت و پز استفاده نموده و یا دسته‌های ظروف پخت و پز را به سمت عقب اجاق گاز برگردانید.
  • بهتر است برای نصب اجاق گاز در آشپزخانه جایی انتخاب شود که قفسه بالای آن نباشد و اگر هست اشیاء و خوراکی‌های مورد علاقه کودک را در آن نگذاریم.

ایمن سازی اجاق گاز برای کودکان

آشپزخانه‌ ایمن برای کودکان

مقالات مرتبط