اهمیت و تاثیر خواب بر کودکان

همیشه شنیده اید خواب و خوراک. این بدین مفهوم است که هر اندازه خوراک اهمیت دارد خواب هم مفید است یعنی اگر شما تک بعدی باشید و تنها به خوراک خود و کیفیت آن اهمیت دهید و میزان خواب خود را رها کنید و هر چقدر تغذیه سالم داشته باشید بی فایده است و نمی تواند تاثیری بر سلامت و روند رشد کودکان شما داشته باشد.
اهمیت خواب در کودکان تا اندازه ای ایست که در کشورهای اروپایی کمیسیون ها و متخصصان زیادی را در این زمینه پرورش میدهند تا بتوانند با بالا بردن سطح دانش آنها روند خواب کودکان را مورد بررسی قرار دهند. در این راستا و براساس دستور‌العمل منتشر شده توسط آکادمی آمریکایی طب خواب، میزان خواب مورد نیاز از ۱۶ ساعت در روز برای نوزادان، تا هشت ساعت در روز برای نوجوانان متغیر است.
در واقع خواب کافی با تمرکز، بالارفتن دقت و هوشیاری، سلامت جسمی و روانی کودک مرتبط است. در مقابل خواب ناکافی با افزایش احتمال بروز مواردی مانند چاقی و دیابت در نوجوانان و در نهایت ادامه پیدا کردن آن تا سنین بزرگسالی در ارتباط است.

kids_sleep_importance_2


البته ساعات خواب مورد نیاز هر کودک با هم متفاوت است و به میزان سطح هورمونها و شرایط فیزیکی آنها بستگی دارد اما به هر حال هرچقدر الگوی خواب کودکان با هم متفاوت باشد باز هم هر کودک به حداقل 8 تا 10 ساعت خواب طی روز احتیاج دارد.

kids_sleep_importance_3


چرا که تمامی هورمونهای رشد با میزان ساعت خواب شبانه روز مرتبط است و هر گونه کسری در آن می تواند در میزان ترشح هورمونها بخصوص هورمون رشد اثر گذارد. لذا حتما به والدین توصیه می کنیم که کودکان را در ساعت مشخصی بخوابانند که این ساعت بهتر است ساعت 9 شب باشد چرا که بیشترین مقدار ترشح هورمون رشد در ساعات 9 تا 3 شب است.

اهمیت و تاثیر خواب بر کودکان

مقالات مرتبط