ارتباط غذا با خواب کودک

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد. بعضی از شبها که شام سنگینی می‌خورید و یا در مقدار غذای مصرفی خود زیاده روی می‌کنید و یا دیر هنگام غذا میل می‌کنید خواب راحتی ندارید و علاوه بر بروز مشکلاتی هنگام خواب رفتن، در میانه شب از خواب بیدار می‌شوید. این موضوع در کودکان اهمیت بیشتری دارد چرا که معده آنها حساستر است و معمولا به محرکها زودتر واکنش نشان می‌دهد حال به این موضوع توجه کنید که کودکان معمولا برنامه غذایی منظمی ندارند و در این باره خیلی قابل کنترل نیستند و ممکن است والدین بخصوص مادران شاغل کنترل دقیقی بر خوراک کودک خود نداشته باشند این درحالیست که آمارها نشان می‌دهد کودکانی که به کمبود وزن و یا افزایش وزن دچار می‌شوند بیشتر در معرض مشکلات مربوط به خواب رفتن قرار دارند این کودکان ممکن است علایمی همچمون خر و پف، حرف زدن در خواب، راه رفتن در خواب و حتی غلطیدن نیز داشته باشند لذا باید علاوه بر کنترل برنامه غذایی آنها تا برطرف شدن موضوع محل خواب آنها را ایمن نمود و لبه‌های تیز اطراف وی را پوشاند تا در صورت برخورد با این زوایا مشکلی برای آنها ایجاد نشده و بخصوص از ناحیه سر آسیب نبینند.

kids_food_sleep_2


محققان بر این باورند که دو ساعت قبل از خواب فعالیت دستگاه گوارش به کمترین میزان خود می‌رسد لذا از خوردن غذا تا فاصله نزدیکی به خواب باید پرهیز نمود.

kids_food_sleep_1


کودکانی که مشکل در خواب رفتن دارند باید حتما در برنامه غذایی شام خود از لبنیات کم چرب مانند دوغ بدون گاز و  ماست کم چرب استفاده کنند تا هم خواب راحتتری داشته باشند و هم به واسطه پروتیینی که لبنیات دارند تمام طول شب را سیر بمانند چرا که مشخص شده علت برخی از بیداری‌های شبانه کودکان گرسنه بودن آنهاست.

ارتباط غذا با خواب کودک

مقالات مرتبط