ایمنی کودک در حمام

حمام نیز مانند آشپزخانه سرشار از تهدیدات و خطرات پنهان و آشکاری می باشد که امنیت کودکان را تهدید می کند در این مقاله به برخی از این تهدیدات و راهکارهایی برای از بین بردن یا به حداقل رساندن اینگونه خطرات اشاره می کنیم.

وسایل خطرناک را دو از دسترس اطفال قرار دهید

جهت ایمن سازی محیط حمام برای کودکان باید یکبار دیگر با نگاهی متفاوت به حمام خود نگاه کنید ، در حمام هر چیز از وسایل داخل حمام گرفته تا شیر آب و سطح زمین می تواند تهدیدی جدی برای امنیت کودکان محسوب شود به طور مثال وسایل نوک تیز و برنده مثل : قیچی، تیغ، ماشین اصلاح و...به راحتی می توانند موجب بریدگی شوند و آسیب سطحی یا جدی وارد کنند ، از وسایل دیگر خطرناک در داخل حمام می توان به وسایل برقی مانند سشوار ،اتومو و.. نیز اشاره کرد اینگونه وسایل می توانند موجب سوختگی یا برق گرفتی گردند ، پس بهتر است پیش از هر کاری تمامی وسایل را از حمام خارج کنید و در اتاق خواب ، کمد یا جایگاه مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
همچنین تمامی داروها ،قرص ها ،اسپری ها ،کرم ها و... را باید به طور کلی از دسترس کودکان خارج کنید ، می توانید برای اینگونه وسایل که معمولا در حمام نگه داری می شوند محفظه ای مانند کیف یا کمد در نظر بگیرید و پس از هر بار استفاده آنها را در جایگاه مخصوص خود بگذارید.

دمای مناسب برای حمام کردن کودک

هیچگاه اجازه ندهید که دمای آب به بالای چهل و هشت درجه ی سانتی گراد برسد، پوست کودک بسیار حساس می باشد و تنها چهار ثانیه کافیست تا پوست کودک دچار سوختگی شود ، به طور کلی برای استحمام کودک آب با دمای ملایم توصیه می شود.
اگر وان دارید همیشه ابتدا شیر آب سرد را برای پر کردن وان باز کنید و سپس شیر آب گرم را و پس از پر شدن وان برای فهمیدن اینکه آب به دمای مناسب رسیده است یا نه، با نوک آرنج سطح آب را لمس کنید دمای آب باید کاملا متناسب و ولرم باشد .
به کودک خود یاد دهید که هیچگاه با شیر حمام بازی نکند چرا که ممکن است به طور اتفاقی شیر آب گرم را بیش از اندازه باز کند و دمای آب به طور ناگهانی بالا رود.

مراقب سطح لیز حمام باشید

کف حمام بعد از هر بار استفاده به راحتی لیز می شود بهتر است قبل از بردن کودک خود به حمام از خشک بودن و لیز نبودن سطح زمین مطمئن شوید و پس از هربار استحمام پاهای کودک را خشک کنید.
در محیط حمام و به طور کلی سرویس بهداشتی بجای استفاده از دمپایی های ابری از دمپایی های آجدار و مناسب با سطوح لیز استفاده کنید.
اگر برای شستن کودک خود از وان استفاده می کنید پیش از استفاده از وان حمام همیشه یک پارچه ویژه که داری آج باشد در نظر بگیرید و زیر کودک بیاندازید ، به خاطر داشته باشید قبل از قرار دادن کودک خود در وان حمام آن را محکم کنید و مطمئن شوید که نمی لغزد.

لحظه ای از کودک خود غافل نشوید

هیچگاه کودک خود را در حمام تنها نگذارید ،به خصوص زمانی که او را در وان قرار داده اید ، حتی به مدت یک دقیقه هم حمام را ترک نکنید و دائما مراقب او باشید،حتی اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور شدید لحظه ای حمام را ترک کنید، به طور مثال تلفن را جواب دهید یا درب خانه را باز کنید کودک خود را از حمام بیرون ببرید و دوباره بازگردید.

همیشه پس از حمام کردن کودک وان را تخلیه کنید

پس از استحمام اجازه دهید تا وان به طور کامل تخلیه شود و هیچ آبی درون وان باقی نماند و تا زمانی که مطمئن نشدید که وان تخلیه شده حمام را ترک نکنید،کلیه ی وسایل و اسباب بازی های کودک را از حمام بیرون آورید تا کودک به هوای وسایل و اسباب بازی هایش به حمام باز نگردد.

قفل در ها را فراموش نکنید

همیشه درب حمام را قفل کنید و به کودک خود اجازه ورود به حمام را ندهید ،همچین برای کمدها ، کابینت ها و قفسه های داخل محیط حمام از قفل های مخصوص در و کابینت می توانید استفاده کنید.گاهی اوقات یک قفل بسیار ساده می تواند جلوی خیلی از اتفاقات ناگوار و دور از انتظار را بگیرد.
ایمنی کودک در حمام

آسایش و آرامش کودک برای حمام کردن را به حداکثر برسانید

علاوه بر امنیت کودک ، باید برای آرامش و آسایش کودک نیز اهمیت زیادی قائل شد ، یکی از رایج ترین مسائلی که بیشتر کودکان از آن شکایت دارند رفتن کف و آب به داخل چشم و سوزش چشم ها می باشد. کودکان به دلیل کنجکاوی و قدرت تعقل ضعیفی که دارند هنگام حمام کردن نمی توانند چشمان خود را ببندند، از این رو بهتر است برای حل این مسئله از کلاه حمام مخصوص کودک استفاده کنید ، این کلاه بر قسمت بالایی سر قرار می گیرد و با طراحی ویژه ای که دارد مانع از رفتن کف و آب به داخل چشم کودک می شود.

کلاه حمام

ایمنی کودک در حمام

مقالات مرتبط