ایمنی سازی فضای بازی کودکان

کودک شما در حال رشد است و کم کم  احساس می کند که دیگر یک کودک نیست ؛  او می خواهد قدرت خود را آزمایش  کند و استقلال تازه شکفته خود را با دویدن ، پریدن و بالارفتن به نمایش بگذارد.

زمین بازی محل مناسبی برای این احساس اوست اما دقت کنید که خطرات زیادی در این مکان ها پنهان است و می تواند برای کودک شما حادثه ساز باشد و حتی گاهی اوقات صدمات ناشی از یک حادثه تا مدت طولانی می تواند کودکمان را آزار دهد. زمین های بازی مکان های پر خطری هستند که در اتاق بازی ، مهد کودک، مدرسه ، پارک ، هتل  و مراکز خرید و مکان های پر رفت و آمد  می باشند. در این مکان ها گوشه های تیز ، سطوح سخت ونا هموار به چشم می خورد.

در کشور آمریکا هر ساله حدود 200،000 کودک در زمین های بازی آسیب می بینند که سه چهارم آن ناشی از تجهیزات معیوب  آن ها است  و بیش از نیمی از حوادث در اثربرخورد با گوشه های تیز و افتادن  بر روی این سطوح خشن به وجود می آید.

اگر چه که همیشه  والدین و مربیان می بایستی کودک را کنترل و نظارت نمایند ولی بسیاری از اوقات وجود تجهیزات ناسالم به کودکانمان آسیب می رساند.

در چنین مواقعی چه باید کرد؟ آیا باید به سراغ یک زمین بازی جدید برویم یا همان زمین بازی را موردارزیابی قرار دهیم؟

در زمین باری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بروی وسایل بازی نقاط برجسته ، گوشه ها و لبه های تیزی وجود دارند که باعث برش و یا سوراخ شدن پوست کودکان می شوند.   

این گوشه های تیز باید از بین بروند و حذف شوند و لبه های فلزی باید با استفاده از محافظ های مخصوص و تجهیزات ایمنی  محافظت شوند. همچنین باید دقت شود که سطوح چوبی باید صاف و بدون تراشه باشند.

 توجه داشته باشید آن دسته از وسایل بازی که  دارای سطوح فلزی می باشند در روزهای گرم و آفتابی باعث سوختگی پوست کودکانمان می شوند.

بعضی از زمین های بازی دارای سطوحی هستند که میله های فلزی آن را احاطه کرده است و اغلب این میله ها با فواصلی در کنار هم قرار گرفته اند . این مکان ها برای سر و یا پای کودکانمان خطرناک است . فضای بین میله ها نباید بیش از حد زیاد باشد که سر کودکان درحین بازی در آن گیر کند و گرفتار شود و یا بیش از حد کوچک باشد که پایشان در بین آن گیر کند. بنابراین میله های فلزی،   یا باید با فاصله نسبتا زیاد از هم و یا بسیار نزدیک به هم قرار بگیرند.

به لبه های جدول که معمولاً در کنار محوطه محل های بازی هستند بسیار توجه کنید . سنگ های بزرگ و تیز و ریشه های درخت که از زمین بیرون زده اند حتما باید از محوطه بازی جمع آوری گردد.

لوازم و تجهیزاتی که به صورت محکم به زمین متصل نشده باشند ، ایمنی مکان بازی کودک را کاهش می دهد مانند دستگیره ها، نرده ها، پله سرسره ها ، نردبان ها و الا کلنگ ها ....

 بعضی سطوح بیش از حد سخت هستند . اگر کودک از هر ارتفاعی روی این سطوح سقوط کند  اعضای بدن او ضربه خورده ویا در آن شکستگی ایجاد می شود و حتی در موارد بسیاری باعث ضربه به سر می گردد.

در چنین فضاهایی توصیه می شود از موادی که ضربه گیر هستند استفاده شود. این مواد اغلب از خرده چوب ،مواد کائوچو و یا  پلاستیک تشکیل شده اند.

چگونه می توانیم فرزند خود را در فضای بازی ایمن نگه داریم؟

 یک راه می تواند نظارت بسیار بالا از جانب شما یا یک فرد مورد اعتماد باشد. ولی دقت کنید که شما همیشه نمی توانید در هنگام بازی در  کنار کودک خود باشید مثلا در زمان هایی که در مدرسه حضور دارند و یا در زمان های بازی و شادی و ....

 اگر محل های بازی که ایمن شده باشد با وجود توجه و دقت مربیان ووالدین احتمال اتفاق ناگوار بسیار کاهش خواهد یافت. 
ایمنی سازی فضای بازی کودکان

مقالات مرتبط