ایمن سازی محیط کودکان در برابر زلزله

بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکثر مردم در هنگام وقوع زلزله به نوعی غافلگیر شده و نمی‌توانند عکس العمل مناسبی از خود نشان دهند، بنابراین آگاهی و آمادگی عمومی در این زمینه بسیار اهمیت دارد. همانطور که می‌دانید زمان دقیق زلزله غیر قابل پیش‌بینی است و ممکن است هر لحظه در طول ساعات حضور کودکان در مهد کودک رخ دهد. بنابراین ضروری است برای پیشگیری و آماده سازی این محیط اقدامات موثری انجام گیرد تا حد الامکان از بروز یک فاجعه جلوگیری بعمل آید. در این باره باید به کودکان توجه ویژه‌ای شود چرا که توانایی و قابلیت جسمی این گروه‌ها کمتر بوده و در رویارویی با حوادث طبیعی جزء آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند.

کودکانمان را در مقابل زلزله ایمن کنیم

بدین منظور رعایت چند نکته الزامی به نظر می رسد:

  • ابتدا باید هر گونه تابلو، مجسمه و یا وسیله‌ای بر روی دیوار است فیکس شود تا در صورت بروز هرگونه اتفاق از افتادن آن بر روی سر کودکان خودداری شود.
  • با توجه به باهوش بودن کودکان و قدرت فراگیری بالایی که دارند هر چند وقت یکبار باید مانوری صوری در این باره در مهد کودک انجام شود تا کودکان یاد بگیرند هنگام وقوع زلزله باید چگونه رفتار کنند.
  • یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه شود بسته ماندن درب کشوها و محفظه‌ها هنگام حرکت زمین و جابجایی قفسه‌ها و کمدهاست بخصوص که کودکان، بخصوص کودکان زیر دو سال معمولا در مهد کودک‌ها در حالت بازی و نشسته روی زمین بوده و یا اینکه در هنگام ظهر خوابند لذا توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد تا از افتادن اشیاء روی سرکودکان پیشگیری شود. بدین منظور می‌توان از قفل کابینت ، قفل محافظ کشو، قفل چند منظوره و یا مواردی از این قبیل استفاده نمود تا کشو‌ها حتی هنگام حرکت زمین نیز بر جای خود فیکس باشند.

ایمنی کودکان در هنگام زلزله

ایمن سازی محیط کودکان در برابر زلزله

مقالات مرتبط