محافظت از کودکان در مقابل اضافه وزن

افزایش آمار چاقی در کودکان امروزه به یک مشکل جدی تبدیل شده است. به گونه‌ای که طی بیست سال اخیر آمار کودکان چاق زیر ۷ سال دو برابر افزایش پیدا کرده و به یک بیماری تبدیل شده است چرا که بیشتر کودکانی که در سنین کم مبتلا به چاقی     می‌شوند، در نوجوانی و بزرگسالی نیز افرادی چاق خواهند بود.

kids_weight_control_2


یکی از دلایل اصلی ثابت ماندن میزان انرژی مصرفی کودکان و کاهش تحرک آنهاست. زندگی در خانه‌های آپارتمانی و کوچک دیگر جایی برای دویدن و بازی کودکان نمی‌گذارد و آنها مجبور هستند بیشتر وقت خود را پای تلویزیون یا کامپیوتر بگذرانند از اینرو یا خیلی کم اشتها و کم خوراک می‌شوند، یا پرخور و چاق. البته تبلیغات تلویزیونی نیز بی‌تاثیر نبوده و عاملی است برای میل آنها به خوردن شیرینی و تنقلات فراون .
با بروز چاقی در دوارن کودکی، آمار بیماری‌های مرتبط با تغذیه نیز افزایش می‌یابد. بیماری‌هایی مانند فشار خون، چربی بالا، دیابت همگی از عوارض چاقی در سنین کم و ادامه این مشکلات تا سنین بالاتر است.

kids_weight_control_3


یکی از اصلی‌ترین راه حل‌های این مشکل نخریدن و تهیه نکردن مواد غذایی کم ارزش مانند انواع نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، چیپس و یا پفک، انواع شکلات و غیره است به گونه‌ای که کودکان با ندیدن این خوارکی‌ها مجبور به انتخاب نشوند چون طبیعی است که کودکان در این سن متوجه مضرات اینگونه خوراکی‌ها نمی‌شوند بنابراین این وظیفه والدین است که با کنترل مواد غذایی در دسترس کودکان مانع از پرخوری‌های کودکانشان شوند یکی دیگر از راهکارها استفاده از قفل کابینت کودک برای درب یخچال است این قفل‌ها به راحتی بر روی یخچال نصب می‌شود و قابلیت تنظیم دارد و دیگر کودک نمی‌تواند هر زمان که خواست به سراغ یخچال برود.

محافظت از کودکان در مقابل اضافه وزن

مقالات مرتبط