توصیه هایی برای امنیت کودک در خانه

در هر خانه ای، حوادثی پر خطر و بالقوه در کمین کودکان ماست و جان و سلامتی ایشان را تهدید می کند مانند سوختگی بر اثر اتو یا بخاری، خوردن مواد شوینده داخل کابینت ها که منجر به مسمومیت شدید می شود، برخورد با لبه های تیز که در همه خانه ها فراوان است. برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث خطرناک و ناخوشایندی لازم است تا والدین نسبت به ایمن سازی محیط زندگی فرزندان خود اقدام نمایند.
اولین و مهم ترین نکته در حفظ امنیت کودک در خانه ، مراقبت و هوشیاری پدر و مادر است ، والدین هیچگاه نباید فرزند نوزاد یا خردسال خود را درجایی مثل حمام،آشپزخانه و یا هر جای دیگر از خانه تنها بگذارند. مایعات داغ را دور از دسترس کودک نگه داشته و ظروف داغ را پس از استفاده در آب سرد بگذارند،مواد شیمایی مانند مواد شوینده را دور از دسترس کودکان قرار دهند و در مکان های خطرناکی مانند راه پله ،بالکن و... که امکان سقوط وجود دارد حفاظ و مانع قرار دهند، همه ی اینها نکاتی کلیدی و کلی است که خوشبختانه اکثر والدین آن را می دانند و رعایت می کنند.
اما نکات دیگری نیز هستند که نباید از آن غافل شد:

چیدمان صحیح وسایل منزل

یکی از مهم ترین نکات در حفظ امنیت کودکان خصوصا کودکان زیر هفت سال نحوه ی چیدمان صحیح وسایل منزل می باشد.نکاتی در که در چیدمان منزل باید رعایت شود عبارتند از؛ قرار دادن وسایل و مواد خطرناک در جاهای غیر قابل دسترس کودکان ، نصب برچسب های محافظ بر روی قفسه های کمد،استفاده از قفل های کابینت وکشوو....
اتاق کودک مکانی است که کودک بیشترین زمان خود را در آنجا سپری می کند. کودک برای بازی کردن، خوابیدن و … در اتاقش می ماند. به همین دلیل وجود و تامین امنیت در اتاق از مسائل مهمی است که والدین باید به آن توجه کنند. همه مبلمان ها و موارد جانبی آن باید محکم و ثابت شده باشند. قسمت های مختلف قفسه، کمد و …. را باید با محکم کردن به دیوار، ایمن نمود معمولا محتویات داخل کمد و کشو ها از خود کشو و کمد خطرناک تر هستند،حتما آنها را قفل کنید. بر روی وسایلی که دارای مخزن هستند کودک شما نباید به آن دسترسی داشته باشد، ضامن ایمنی نصب کنید. توجه کودک را به موارد خطرناک جلب نکنید. هرگز اسباب بازی های جذاب کودک و یا خوراکی ها را در مکان های خطرناک قرار ندهید، به طور مثال بالای کمد و یا در آشپزخانه و.... ، اسباب بازی ها را درجایی مناسب قرار دهید و اگر از جعبه ایی برای نگهداری اسباب بازی ها استفاده می کنید، جعبه را بدون درب انتخاب کنید تا ذهن کودک با بازوبسته کردن درها آشنا نشود، از موارد مهم دیگر محل قرار دادن تخت وجای تخت کودک است هیچگاه تخت کودک را زیر پنجره، مقابل رادیاتور ویا جای شیب دار قرار ندهید. این مکان ها جای امنی برای خواب کودک نیستند.از آویزان کردن تابلو،ساعت و... در کنار تخت خودداری کنید، اگر می خواهید کودک شما صدمه نبیند و کمتر گریه کند، حتما به ایمن بودن مکان هایی که کودک در آنجا رفت و آمد دارد، دقت کنید و محیط امنی برای کودک خود فراهم کنید تا هم کودک دچار خطر نشود و هم خود با آرامش بیشتر از کودکتان مراقبت کنید.

انتخاب مناسب اسباب بازی

سن درج شده روی بسته بندی اسباب بازی ها بهترین راه تشخیص مناسب بودن آنهاست. هیچگاه محدوده ی سنی ای که برای اسباب بازی ها تعیین شده است را نادیده نگیرید،از خرید اسباب بازی هایی که دارای تکه های کوچک هستند، و به راحتی قطعه قطعه می شوند و امکان دارد توسط کودک بلعیده شود و خطر خفگی راه به همراه داشته باشد، پرهیزکنید. به جنس وسایل نیز توجه داشته باشید اجناس نامرغوب که از پلاستیک های بازیافتی با کیفیت پایین و بدون استاندارد ساخته شده اند و یا در آنها از مواد شیمیایی نامناسب استفاده شده باشد می توانند خطرناک و آسیب زا باشند.

غرق شدن در آب و خفگی

بهتر است بدانید که تنها ۱۰ سانتی متر آب برای غرق شدن کودک کافی است. به همین خاطر هیچ گاه نباید کودک را بدون مراقب در حمام تنها گذاشت. همچنین بهتر است اطراف وان حمام نیز حفاظ مناسب داشته باشد. حتی توالت های فرنگی، سینک های دستشویی و ظرفشویی می توانند گاهی خطر آفرین باشند،شاید دوش گرفتن خطر جدی محسوب نشود اما بهتر است هنگام حمام کردن با کودک خود از کلاه حمام استفاده کنید.
توصیه هایی برای امنیت کودک در خانه
امنیت کودکان در خانهامنیت کودکان در فضای خانه

مقالات مرتبط