ورزش های مناسب و ایمن برای کودکان

پدرها و مادرها همیشه ‌این دغدغه را دارند که فرزندانشان را درست تربیت کنند و عادت ها و رفتارهای خوب و مناسبی را در آنها پروش دهند و ماندگار سازند. از همین رو فرزندان خود را در کلاس های مختلفی چون کلاس زبان،نقاشی،سفالگری و البته کلاس های ورزشی ثبت نام می کنند تا علاوه برای رشد فکری و جسمی کودک استعداد ها و علایق آنها آشکار شود.
اما بین کلاس های مختلف اغلب والدین نسبت به کلاس های ورزشی تاکید بیشتری دارند که شاید مهم ترین دلیل آن تاثیر ورزش بر رشد و سلامت کودک باشد، که دربیشتر موارد پس از مدتی کوتاه کودک کلاس های ورزشی را به دلایل متعدد ، گاهی به دلیل عدم علاقه به رشته ی ورزشی ،گاهی به دلیل نگرانی والدین از خطرات و آسیب دیدگی های مربوط به آن رشته و گاهی به دلایل دیگر ورزش را ترک می کند، که شاید بتوان علت این مسئله را انتخاب نادرست رشته ی ورزشی دانست ، اگر شما هم،چنین دغدغه هایی دارید و نمی دانید که چه ورزشی برای کودکتان مناسب است و چطور او را علاقه‌مند و پیگیر کنید، باید این را بدانید این مهم نیست که فرزندتان به یک تیم بزرگ و مشهور بپیوندد یا به صورت حرفه‌ای بیشتر اوقات خود را به ورزش کردن بپردازد. مهم این است که بتواند از فرصت‌های فراغتش چه در خانه و چه در مدرسه برای ورزش کردن استفاده کند.
در انتخاب رشته ی ورزشی باید به چند نکته مهم توجه داشت اولین نکته این که به هیچ عنوان جنسیت کودک برای انتخاب رشته ورزشی ملاک نیست ، چرا که در دوران کودکی، هیچگونه تعریف جنسیتی ای به صورت جدی در کودک شکل نگرفته و کودک می تواند به هر سمت و سو که تمایل و استعداد دارد حرکت کند،ساده تر بگوییم ورزش ها را دخترانه و پسرانه تفکیک نکنید و به فرزند خود اجازه دهید همه را امتحان کند.
همچنین سن کودک در انتخاب رشته ی ورزشی بسیار حائز اهمیت می باشد. شما به عنوان پدر و مادر و بزرگتر باید آگاه باشید که فرزندتان در چه سنی هستند، آیا هنوز توان جسمانی لازم برای بعضی از ورزش های سنگین را دارند و یا هنوز قادر هستند ورزش هایی که به صورت گروهی انجام می شود و انجام آنها مستلزم داشتن روحیه همکاری ، هم زمانی ، اجتماعی بودن و تعادل و توازن بین اعضای گروه می باشد انجام دهند؟ ، پس چنانچه فرزند شما از رفتن به کلاس ورزشی سر باز زد و یا موفق نبود این مسئله را به خاطر داشته باشید و ورزشی دیگر را برای او انتخاب کنید.
از جمله دیگر مهمترین و بهترین معیارها برای انتخاب یک رشته ورزشی مناسب که باید مور توجه قرار گیرد اشتیاق و علاقه کودک می باشد، که قطعا تا زمانی که کودک چند ورزش را امتحان نکند و با رشته های ورزشی آشنا نشود علاقه ی او مشخص نمی شود پس اگر کودک تمایلی به رشته ی ورزشی نشان نداد او را در رشته ی دیگر مشغول کنید تا علایق و استعداد کودک نمایان شود این را هم به خاطر داشته باشید که کودکان بیشترین تاثیر را از والدین خود می پذیرند و قبل از هر چیز به پدر و مادرشان نگاه می کنند که چقدر آنها به ورزش علاقه داردند؟ آیا پدر و مادر علاقه ای به ورزش دارند یا ورزش می کنند ؟ همچنین تشویق و حمایت شما شانس علاقه‌مند شدن او به فعالیت‌های ورزشی را بیشتر می‌کند، پس مهم ترین ملاک و الگو شما هستید.

ورزش هایی که توصیه نمی شود

به طور کلی تمامی ورزش هایی که در آن روی ماهیچه ها، عضلات ، مفاصل به طور مستقیم فشار سنگین وارد می شود ، مانند : بدنسازی،وزنه برداری،جودو،کشتی ،پرورش اندام و...برای کودکان بسیار زیان بار هستند چرا که به نحو غیر قابل جبرانی به عضروف های انتهای ماهیچه و مفاصل آسیب جدی وارد می کنند ، و علاوه برا آن موجب تحلیل رفتن روند رشد کودک می شوند. همچنین فعالیت های بسیار سنگین ورزشی(در هر رشته ای) می تواند آسیب زا باشد و سلامت کودک را تهدید کند.
همچنین برای کودکان در سنین بسیار پایین ورزش های رزمی سنگین ،کشتی و ژیمناستیک توصیه نمی شود چرا که در دراز مدت موجب تحلیل رفتن روند رشد و در آینده باعث کوتاهی قد می گردد.

ورزش های پیشنهادی برای سنین زیر پنج سال

ورزش پیشنهادی و مناسب برای کودکان نوپا و پیش دبستانی شامل انجام دادن حرکات ساده ی نرمشی که بیشتر به بازی شباهت دارد می شود و شما می توانید بدون این که فرزند خود را به کلاس خاصی بفرستید او را در خانه یا مهدکودک بگذارید تا برای خود ورزش کند ، حرکات مناسب برای این کودکان کم سن و سال شامل : دویدن،بالا و پایین پریدن،بالا رفتن از سراشیبی،لگد زدن،غلت کردن،رقص، با توپ بازی کردن و سه چرخه سواری و... می باشد .

ورزش های پیشنهادی برای کودکان هشت سال به بالا

کودکان در سن هشت سالگی توان انجام بیشتر رشته های ورزشی را دارند و همچنین در این سن می دانند که به چه کاری علاقه دارند ، شما باید با توجه به علاقه و سلیقه ی فرزندتان و همچنین گرفتن مشاوره از مربی رشته ی ورزشی و البته در نظر گرفتن توانایی ها و محدودیت های کودک (معلولیت،بیماری و...) او را به کلاس ورزشی بفرستید ، این را همیشه به خاطر داشته باشید اگر کودک شما تمایلی به رفتن به کلاس ورزشی نداشت هیچگاه او را به رفتن به کلاس ورزشی مجبور نکنید ، در چنین شرایطی باید فعالیت فیزیکی دیگری در نظر بگیرید ، مثلا هر روز با اون به پیاده روی یا دوچرخه سواری بروید که صد البته در دوچرخه سواری و پیاده به نکات ایمنی ای که پیش تر در مقالات قبلی به آنها اشاره شد حتما توجه داشته باشید.
ورزش های مناسب و ایمن برای کودکان
files_articles_3892576[e5511155518967fd6c0e3fd6e2501894].jpgfiles_articles_7[e5511155518967fd6c0e3fd6e2501894].jpg

مقالات مرتبط